fredag 1 juni 2012

Pippi Långstrump & Astrid Lindgren i Edsbyn

Solen skiner med helt nya strålar denna underbara dag, och den skiner på Edsbyn! Nu på väg ned för ett, möjligtvis 2 möten i Stockholm, sen ut till Djursholm, middag med Malin inne i City, så ut igen. För att slutligen landa hemma. Ser fram emot lång sovmorgon på lördag följt av träning. Söndag upp till byn igen. Denna vecka varit full av spännande möten, bla ett planeringsmöte i Edsbyn under torsdagen. Under gårdagen blev jag av en händelse inbjuden till vännen Sture Nordlund som trots åratal i rovdjursland ser lika ung ut som tidigare, trots både huvudbry och långa dagar i skogen. Jag brukar säga att han har lärt mig allt jag kan, ja i alla fall mycket, tillsammans med Pelle Geholm, introducerade de mig i de Norrländska björnmarkerna, med Hälsingland och Edsbyn som utgångspunkt.
Där finns minnen som inte kan köpas för pengar. Mycket trevlig kväll, träffade också Eva, Stures fru och Evas bror med fru, fantastisk tårta, kok-kaffe och färska jordgubbar. Jag brukar höja fram Maria of Sweden som en utav av Kommunens stora kvinnliga kreatörer, men vill samtidigt peka på denna unga och energirika, om än mer erfarenhetsrika Eva Nordlúnd som verkligen brinner för bygdens utveckling och själv är djupt engagerad i kvinnofrågor. Och det råder väl ingen tvekan, dags för fler kvinnor i ledande positioner och ett jämställt lönesystem, samtidigt som jag också vill påpeka att kvinnor kanske själva måste ställa högre krav på sin omgivning och dessutom samarbeta på helt nya sätt med varandra i stället för att motverka varandra.
Två andra kreativa tjejer med koppling till byn tillskriver jag Pippi Långstrump, och Astrid Lindgren, genom filmen "Pippi på rymmen" som till delar spelats in utanför Edsbyn vid Vinströmmarna " scenerna med pippi i tunnan är väl något vi alla minns" Kom till underbara Edsbyn, besök Voxna, Voxnabruks Herrgård, Kanot & Camping med ett utav Sveriges mest spännande paddelvatten, då får du också chansen att andas Astrid Lindgren-luft invid Voxnan, se Pippi göra sin färd nedströms Vinströmmen i sin tunna, med din fantasi kan det bli en tydlig minnesbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar